Mag ik een taxi alstublieft? 
Door Ilona
19 januari 2016

Nooit geweten dat zoiets simpels als een taxi bestellen je tot het randje van waanzin kan drijven!
Al maanden wist ik dat Nox vanaf 05 januari dit jaar 2 ochtenden in de week naar revalidatietherapie mocht gaan. Dit in plaats van één keer in de week in de middag samen met mij. Omdat één van de doelen van Nox is om zelfstandiger te worden (minder aan mama hangen), was het verzoek of ik dan niet mee wilde komen.
Omdat dinsdag en donderdag mijn werkdagen zijn kwam dat eigenlijk ook wel goed uit. Dan kon ik ’s ochtends werken en zou Nox ’s middags weer thuis zijn. Moesten we nog even één dingetje regelen namelijk het vervoer!

Als jij en ik een taxi willen, bellen we “even” de RTC en binnen een half uur staat de auto voor de deur. Zo werkt het bij Nox niet. Gezien eerdere ervaringen hoe lang zaken kunnen duren voordat het geregeld is begon ik in september al met vragen….is het vervoer al geregeld? Want de aanvraag moest via Rijndam lopen. Begin oktober was de aanvraag de deur uit. Daarna ongeveer wekelijks aan de lijn met de zorgverzekeraar gehangen…..hebben jullie de aanvraag al binnen? Krijgt Nox zijn indicatie?
Half november ontving ik de brief vanuit de zorgverzekeraar: ivm achterstanden zouden ze de aanvraag later dan bedoeld behandelen. Ik zou bericht kunnen verwachten vanaf 5 januari……5 januari?? Dat zou zijn eerste dag op Rijndam moeten zijn!! Weer maar eens bellen! Oh ja mevrouw, dit is inderdaad niet handig, we gaan het regelen. Gelukkig kreeg ik een paar dagen later dan ook de indicatie binnen en was het slechts een kwestie van bellen met de gecontracteerde vervoerder.

Want helaas bepaal je dat zelf niet. Nee, de zorgverzekeraar beslist wel even aan wie jij je zorgintensieve kind moet meegeven. Zonde, want Nox reed al een jaar met taxi Bolnes en na maanden van wennen aan Xaviera en Chantal, was hij inmiddels behoorlijk gek op deze dames. Nooit problemen en altijd op tijd. Maar oke, je volgt de regels en belt naar de nummers die je erbij krijgt. Dat waren er in dit geval twee. Deze vervoerders werken dan weer met onderaannemers blijkbaar. Zodoende kwam ik bij een bedrijf uit dat zelf duidelijk aangaf: nee sorry, zo zorgintensief als uw kind is, die vervoeren wij niet. Daar hebben wij niet de juiste kennis voor of de juiste voorzieningen. Nou ja oke, dat kan. Nog maar weer eens bellen met IZA. Overigens zijn alle nummers waar je heen belt 0900-nummers! Dus onnodige extra kosten...
Taxi: "Nee hoor we kunnen niet, bel maar naar je zorgverzekeraar."
Rijndam: "Oh wat gek, nou wij bellen wel even."
Wederom het gewraakte bedrijf: "Belt u nu al weer?  Wij kunnen uw zoon niet vervoeren."
IZA: "Zeggen ze dat? Belt u maar nog een keer hoor, het klopt niet wat ze zeggen."
Taxi: "Nou misschien dat we het wel kunnen. Kunt u dan de opdracht rechtstreeks aan ons geven?? Dan lukt het misschien wel."
Ik zal het proces niet letterlijk opschrijven, maar dit is zo'n vijf weken doorgegaan.
Vijf weken van dagelijks bellen naar meerdere 0900 nummers. Uren aan de lijn gezeten. Totdat ik het twee weken geleden opgaf en aan Rijndam liet weten dat Nox niet zou revalideren omdat het mij helaas na maanden bellen niet gelukt is om vervoer te regelen.
Rijndam heeft daarna wederom gebeld met taxi en verzekeraar. Dit moest toch opgelost worden?? Ik werd wederom gebeld door zorgverzekeraar….Huilend legde ik maar weer het verhaal uit en dat ik zelf ondertussen niet meer in staat was om te bellen, ik kon er niet meer tegen. Een simpel taxiritje regelen….het zou je bijna een burn-out geven. Uiteindelijk moest ik toch met dat bedrijf aan de slag. Ondanks mijn bezwaren en het rotte gevoel wat ik er inmiddels bij had.
Dan maak je in je hoofd de afweging: wat is het beste voor Nox? Dat hij op Rijndam komt, dát is belangrijk voor hem. Dus, ondanks mijn rotgevoel over dat bedrijf, toch maar proberen.
Vorige week was dan eerste keer dat hij zonder mij, alleen in de taxi moest. Dinsdag ging het redelijk goed. Donderdag waren ze al veel te laat. Ja sorry mevrouw, we hebben een marge van een half uur!! Mmmm, oké, nou ja het zal wel. Het andere bedrijf stuurde altijd even een apje als ze al later waren. Want er wordt wel verwacht dat Nox klaarstaat als ze komen. Dit betekent dat hij dus 40 minuten (volgens hun regels) in zijn jasje in zijn rolstoel op hun moet wachten. Voelt niet helemaal oke, maar je hebt geen keus.
En dan vandaag. Braaf stond Nox klaar om 07:40, het afgesproken tijdstip. Jasje aan en in zijn rolstoel bij de deur. Toen er 08:15 nog niemand was, ben ik zelf maar eens gaan bellen. Ja, je raadt het goed, weer naar een 0900 nummer.  Oh wat vervelend, hoe kan dat nou? We bellen u zo terug. Euhh ja prima maar Nox moet wel om 08:30 in Rijndam zijn…en ik heb nog een dochtertje dat ik naar school moet brengen en oja,……ik geloof dat ik zelf nog een baan heb waar ik heen moet.
8:25 Belt het taxibedrijf terug: "We zijn er over 30 minuten!!" Joepie fijn he mevrouw…..Nee! Niet fijn!! Ik ga nu de deur uit om mijn andere kind naar school te brengen. Bedankt!!!! Snel zeg ik mijn zakelijke afspraken af en half rennend breng ik Jolie naar school.
Huilend bel ik wéér naar de zorgverzekeraar om het verhaal te vertellen. Ik smeek ze bijna of Nox asjeblieft met zijn oude vervoerder mag rijden. Eigenlijk tot mijn stomme verbazing zegt de dame in kwestie dat dat goed is. Huh?! Had dat maanden geleden gezegd, dat had heel veel stress en onrust gescheeld. Een half uurtje later twijfel ik zo dat ik toch nog één keertje ga bellen met het inmiddels vertrouwende 0900 nummer. En ja hoor, helaas klopt mijn gevoel. Hoe de vorige collega erbij kwam, ja dat wisten ze niet maar dit klopte niet. Wel heel vervelend allemaal en nee, natuurlijk is het niet onze bedoeling om mensen overspannen te maken….we gaan het oplossen…..Wij bellen u binnen 2 weken (!) terug mevrouw.
We wachten maar weer af….en ik ga er maar vanuit dat dit niet voor donderdag is opgelost….maar ja je kan niks anders dan afwachten….en anders…..dan bellen we toch maar weer een keer dat 0900 nummer...


Door Ilona
1 december 2015 

Vandaag is de dag dat jij jarig bent, de dag dat jij alweer 2 jaar wordt.
Gefeliciteerd lieve schat met je verjaardag namens mij en je zus Jolie!
Een mooi moment voor mij om eens stil te staan bij de afgelopen 2 jaar, want echt bewust heb ik het niet meegekregen...
Als ik dan puntsgewijs door de jaren heen ga, kom ik tot de volgende lijst:

-      10 ziekenhuisopnames
-      1 operatie
-      21 specialisten/artsen/therapeuten
-      15 maanden huilen
-      13 EEG’s
-      ben de tel kwijt hoeveel diagnoses
-      +/- 35 keer revalidatie-middagje Rijndam
-      104 fysio-therapieën
-      gemiddeld 3Nox-gerelateerde-afspraken in de week maakt een totaal van 312 Nox-afspraakjes
-      een totaal van 9 zorgaanvragen, 2x beroep, 1x bezwaar bij 3 verschillende loketten
-      en dus ook 9 keer opvragen van diverse rapporten en verslagen en het daarbijmaken van zorgplannen, zorgovereenkomst en budgetplannen
-      104 keer een nachtje kunnen doorslapen dankzij opa&oma
-      +/- 730 mailtjes (ik schat in een mailtje per dag)
-      +/- 500 telefoontjes
-      14 maanden van trainen van drinken met als resultaat dat hij nu drinkt!
-      216 ritjes met de taxi naar “school”
-      een continue achtbaan van emoties zoals verdriet, zorg, wanhoop, hoop, blijdschap, liefde en vreugde
En wat ik helemaal belangrijk vind om hier te melden: het leren kennen van een aantal hele mooie, bijzondere en lieve mensen die ik anders wellicht nooit was tegengekomen:


sponsorkliks


PPLUSW LOGO

goedegebuurenotariaat


LogoDTCdeMol klein


LogoDTCdeMol klein

vanderburgh


paramounfitness


babbels


sandystruijs


prikkewater


jtmeerkerk


careforlive


broekman


housshedrecords


vanpeltenschreijer

Stuwadoors-en controlebedrijf
van Pelt en Schreijer


websitebron


housshedrecords


housshedrecords


housshedrecords


klik hier voor een volledig overzicht van onze donateurs